Det
nödvändiga sockret
I varje karamell eller seg råtta ingår socker, idag ett relativt billigt
baslivsmedel, som vi köper kilovis utan att närmare titta på priset, utom
möjligen under syltningstider.
Det är svårt att föreställa sig att socker
var något mycket exklusivt och eftertraktat för inte så många generationer
sedan. på 1600-talet höll socker importen på att ruinera landet, och ännu på
1700-talet lär sockret ha kostat femtiosex gånger mer än till exempel smör.
Att sockret var så dyrt berodde delvis på de mycket långa transporterna.
Sockrets historia är även våra
sötsakers. Från Indien och Kina spreds sockret (rörsocker) via araberna till
länderna runt Medelhavet, främst Spanien och Italien. Under medeltiden sålde
venetianska köpmän den dyrbara varan till Europas alla hov och dess
herremän. Socker åts i löspuderform, serverat ur vackra silverdosor. Samtida
vittnen har beskrivit hur det då ännu oraffinerade sockret mest påminde om
våt sand.
Under 1500-talet hade man lärt sig att raffinera sockret, för att
bättre kunna utnyttja det, och även den metoden spred sig snart över Europa.
Under stormaktstiden slog bruket av socker igenom i Sverige inom en
begränsad krets. Från 30-åriga kriget hemvändande fältherrar hade inte bara
tagit med sig krigstroféer, utan också schweiziska sockerbagare till det lyx
och festliv som förespeglade dem.
Sockerimporten blev snart enorm, mer än 22 000 kilo redan året 1637.
Drottning Kristina införde överflödsrestriktioner för att stävja all
lyximport. Det första sockerbruket anlades i Stockholm, men detta projekt
misslyckades. Sockret blev dåligt och priset alltför högt. Även Kristinas
många överflödsförordningar miste sin verkan.
Den
egentligen enda konsekvensen var införandet av så kallade konfektbröllop.
För att minska stormännens överflöd, särskilt vid bröllopsfester, skulle
gäster i stället för mat bjudas på allehanda konfekt och vin. Konfekten blev
sällan billigare. Begreppet konfektbröllop kom dock att leva kvar långt in
på I800 talet. Trots det höga priset och de ibland komplicerade
importrestriktionerna ökade sockerkonsumtionen sakta men säkert. I början av
I800-talct förekom försök med betsockerodling i landet och under seklets
senare del utvecklades en inhemsk sockerindustri. Betsockerodlingen skulle
bli en förutsättning för den konfektyrindustrin som slog igenom i slutet av
I800 talet och kring sekelskiftet.
Kunglig konfektyr och förgylld marsipan
I mitten på I970-talet visade Nordiska museet en utställning om den svenska
konfektyrens historia. Gustav Vasa utnämndes till landets första godisgris
och sedan dess har han med jämna mellanrum figurerat som sådan i media.
Hur
ofta och mycket kungen verkligen åt sötsaker vet ingen, men däremot att han
hade dåliga tänder. Enligt bevarade räkenskaper gjordes också åtskilliga
beställningar på kryddstarka godsaker från Gustav Vasas hovapotekare Hans
König.
Det kunde
vara konfekt med anis (fortfarande en ingrediens i bröstkarameller), vidare
koriander , kummin- och kanelbarkskonfekt, samt inte minst den då populära
förgyllda marsipanen. Av marsipan formades även allehanda figurer, som
fåglar, fiskar och andra beläten'
Det var
apotekarna som under I5OO-talet var de huvudsakliga konfektmakarna, aven om
de snart skulle känna av konkurrensen från de utländska sockerbagare som
inbjöds till hovet. Apotekarna var aven mellanhänder nar det gällde import
och distribution av socker och kryddor, viktiga ingredienser i såväl
konfekten som i medikamenterna.
Gränserna mellan konfekt och läkemedel var
ännu hårfin. Marsipanen, gjord av mandel, socker och rosenvatten, ibland
kryddad med muskotblomma, ansågs särskilt närande och stärkande. I Tyskland
kallades den också för 'Kraftbrot'. En effekt av 30-åriga kriget var således
alla de kunniga sockerbagare, från Tyskland och Schweiz, som kom att följa
med de hemvändande fältherrarna till Sverige.
Sockerbagarna anställdes i de förmögnare adelsfamiljernas hushåll och
betraktades där mer som fria konstnärer än som hantverkare. Några kallades
till och med för dessertmålare. Deras uppgift var framförallt att åstadkomma
vackra arrangemang på de obligatoriska konfektborden, samt att dekorera och
förgylla marsipantårtor. De sistnämnda fungerade främst som skådebröd.
Populär konfekt bland I600-talets stormaktsfamiljer kunde vara kanderade
violer, syrener eller rosblad samt brända mandlar. Magnus Gabriel de la
Gardies favoritkonfekt påstås ha varit violrötter, övergjutna med stelnad
jordgubbssaft och rosenvatten.
Marsipan
idag förknippar vi främst med de stora helgerna, jul och påsk. Förr hängde
marsipanen till jul samman med mandelns mognadsprocess. Till julen är vi
många som gör våra egna marsipanfigurer. Favoritgrisar och tomtar färgas med
karamellfärg och doppas i smält choklad. De bekväma köper färdig
mandelmassa, finsmakarna stöter själva och knådar sin massa av lika delar
mandel och florsocker.
Till påsken nöjer vi oss med att köpa formpressade,
gula marsipankycklingar, som får pryda påsktårtan eller det översta lagret i
påskägget.
Borgerlig konfekt
Vid I800-talets mitt hade sockerbagarna avlöst apotekarna som tillverkare
och försäljare av konfekt. I snart sagt varje stad fanns sockerbagare med
sina försäljningsbodar och förföriska skyltfönster. Konfekten var dock
fortfarande en dyrbar statusvara, oåtkomlig för de flesta.
Medan
städernas välbärgade borgare njöt av konstfulla konfektarrangemang och av
eleganta chokladpraliner, sockerbagarkonst på högsta nivå, var landsbygdens
allmoge länge hänvisade till marknadernas utbud av hårda karameller och
polkagrisar samt av karamellgummornas gottestånd.
Till borgarfamiljernas festmåltider
brukade sockerbagarna, i Stockholm såväl som i de större landsortsstäderna,
låna ut tambourer, en slags bordsuppsatser av förgyllt trä, som sedan
fylldes med allehanda konfekt. Om inte konfekten lades på silverfat, med de
vackraste bitarna allra överst.
En annan sed som kom att leva kvar på den
svenska landsbygden långt in på 1900-talet, var att inför familjehögtiderna
beställa så kallade granna karameller av konditorn eller sockerbagaren.
Dessa karameller delades sedan ut till varje gäst som minne av högtiden.
Karamellerna, av hård, sammanpressad sockermassa (så kallad morsell) och
inlindande i papper, var utstyrda med olika symboliska figurer.
På
bröllopskaramellerna tronade ofta små brudpar i målad dragant, som var en
oätbar blandning av gummi och socker. Dopkonfekterna var till exempel prydda
med små skära, änglalika vaxdockor och begravningskaramellerna kunde ha
omslag av svart eller silverfärgat glanspapper. En variant kunde vara att
gästen fick en påse konfekt att ta med sig hem, ett bruk som levt kvar i
senare tiders julgransplundringar och i barnkalasens gottepåsar.
Folkliga karameller polkagrisar och tjong
Karamellkokningen hade under I800-talets senare del blivit ett näringsfång
speciellt för kvinnor, efter näringsfrihet och genombrott för
betsockerodlingarna. Kvinnorna kokade i sina kök och sålde sedan sina
produkter på torgen.
Två
kvinnor ska nämnas här. Den ena är änkan Amalia Eriksson. som från år 1859
hade fått magistratets tillstånd att i sin stad tillverka polkagrisar.
Den andra
kvinnan, godisets okrönta drottning, var Augusta Jansson, som öppnade eget
karamellkokeri i Stockholm under sent I800-tal. Hennes gräddkolor, som
kallades tjong, och stora kokosbollar är nostalgi för flera generationer
stockholmare. Amalias röd och vitrandiga polkagrisar fanns visserligen på
många håll i landet, men det var hennes, tillverkade i Gränna, som blev de
berömda. Polkagrisarna, i form av käppar eller 'pluttar', gjordes till en
början endast till helger och högtidsdagar. Så småningom ökade
efterfrågan, och Amalia blev smått
förmögen. Ändå hann hon aldrig uppleva den verkliga polkagrisboomen, som kom
med bilturismens genombrott under 1920- talet.
Augusta Jansson kom till
Stockholm på I880-talet och lärde sig karamellkokeri i en källarfabrik på
Söder. Tillsammans med en syster öppnade hon så småningom en egen
karamellfabrik (Styrmansgatan) och efter några år även en butik (Linnegatan),
där lillasystern Signe fick basa över den ansvarsfulla inpackningen och
försäljningen.
Augustas
produkter hade först sålts av ambulerande karamellgummor som på söndagarna
stod utplacerade längs stockholmarnas promenadstråk, i Humlegården, på
Nybrokajen och på Djurgården. Gummorna hade stora korgar, fyllda med
karameller, som de bar runt med hjälp av ok. Varorna bestod den första tiden
mest av mandel- och kokosbitar samt bröstkarameller.
Sortimentet utökades successivt, och på 1930-talet fanns ett hundratal olika
blandningar, däribland hallonkuddar, vaniljskruvar, jockeymössor (marsipankula
doppad i karamellsmet), lingonkuddar, syrliga knappar och den eftertraktade
tjongen.
Vidare fanns terpentinkarameller, som sades vara bra mot
lunginflammation, och på höstarna salufördes äppelklubbor, det vill säga glacerade äpplen.För yngre generationer är namnet Augusta Jansson främst
förknippat med de stora kokosbollarna, men det är knappast troligt att hon
själv fick uppleva några. Augusta dog 1932.
Sötsaker på löpande band
När filmen
slog igenom på 1920-talet ändrades våra godisvanor. Sötsakskonsumtionen
tycktes stiga i takt med varje biobesök. Naturligtvis var det även andra
faktorer som gjorde att tillgängligheten och efterfrågan på sötsaker ökade
rejält under 19oo-talets första decennier. Betsockerodlingen hade gjort
Sverige självförsörjande på socker och industrialismens genombrott hade
möjliggjort masstillverkning av choklad och konfektyr.
Framväxten
av fler butiker och framförallt av kioskerna vid järnvägsstationer och andra
knutpunkter ökade successivt tillgängligheten. De små karamellkokerierna,
som karaktäriserade det senare I800 talet, konkurrerades ut av de större
fabrikerna. Kolorna, tablettaskarna och chokladkakorna gjorde sitt intåg.
Under 1920
talet arbetade cirka 5000 personer inom
konfektyrindustrin.
Det var ungefär lika många personer som idag, även om tillverkningen då var
av en betydligt mindre omfattning. I början av 195o-talet nådde antalet
anställda inom branschen sin kulmen, och sedan dess har fabrikernas antal
minskat radikalt.
Samtidigt
som godistillverkningen ändå ökat. Under åren I960-9O har den svenska
choklad- och konfektyrindustrin fördubblat sin produktion. Kola och smågodis
fick sitt genombrott på I930- talet, men geléråttorna, eller dess snarlika
föregångare, fanns även långt tidigare.
I Nordiska
museets minnesmaterial finns personer, som redan kring sekelskiftet kunnat
erinra sig 'två-öres gummifiskar, gummiormar eller gummimaskar', vilka både
gick att 'suga och slita på'. Under 1910-talet saluförde Cloetta djurfigurer
i så kallad gelemassa (vingummi), till exempel en gelékrokodil som man kan
finna i 1914 års priskurant. Den kostade också två öre. Dessa tidiga
geléfigurer var betydligt hårdare i konsistensens än dagens mer mjuka.
Konfektyrfabriken Aroma, som idag är storproducent av och specialist på
geléartiklar, började på 1920-talet i blygsam skala med enbart
kolatillverkning. På den tiden packades varje liten kola för hand,
packningmaskiner kom först omkring 1930. Enligt en bevarad prislista från
året 1935 bestod kolasortimentet bland annat av den dubbla gräddkolan, av
lakritskolan Svarte Jim och av nötkolan Mohikan. Två kolor kostade ett öre.
Så
småningom kostade kolorna fem öre. Femöreskolan hängde med länge. Det första
marknadsangreppet mot den kom i slutet av 1940-talet, då femöreskolan
plötsligt kostade sex öre. Protesterna från kunderna uteblev inte, och
istället prövade man att göra kolan i storleken ett öre mindre.
Idag lever
kolan ett relativt undanskymt liv på lösgodishyllorna. Ändå är kolan nog den
mest nostalgiska sötsaken, åtminstone för de generationer som är födda före
lösgodisperioden. Trettioåringar minns den långsmala lakritskolan Käck. De
som är födda på 1930- och 1940 talen minns framförallt den randiga
Sportkolan, Mjölkchoko eller chokladkolan Rival.
Den generationens flickor
erinrar sig gärna Alfa-kolorna med alla sina 'filmisar'. Endast de som var
födda före andra världskriget har dock privilegiet att kunna säga att
kolorna på den tiden också var stora. På chokladfronten blev Marabou, 1919
dotterbolag till norska Freia, snart marknadsledande.
Mitt under
andra världskriget ( 1944) lanserade fabriken landets första, kompakta
pralinask, Aladdinasken. Aret 1952 föddes Dajm, som senare gjorde
internationell succé och därför döptes om till Daim. Några år senare kom
Twist i cellofanpåse. Marabous Mjölkchoklad och Schweizernöt blev
storsäljare från 1950-talet. Till stor del tack vare den för sin tid
annorlunda, numera klassiska, marknadsföringen.
Den som då gick på bio kunde
väl inte undgå skådespelarna Yvonne Lombards och Sture Lagerwalls
inlevelsefulla replikskiften : « Mmm ... försvinnande gott ». Andra kändisar
följde efter och började också göra godisreklam. Alice Babs tuggade länge på
tuggummit Toy.
|